Toeristen besteden 25 miljoen in Harlingen

25 miljoen
Foto: Nieuwsbank Ondernemend Harlingen

362.000 overnachtingen en 585.000 dagrecreatieve bezoeken werden over 2017 berekend voor Harlingen. Dat bracht € 25 miljoen euro in het laatje.
Cijfers die toch wel wat toelichting vragen in de Toeristische Visie Harlingen, zoals die door het gerenommeerde onderzoeksbureau ZKA zijn berekend.

Overnachtingen in 2017

AantalAccommodatieBedragenBeddenNachten
8Hotels€ 4.600.000250 43.000
57B&B / Vakantiewoningen€ 2.200.000300 39.000
1Camping + 6 Jachthavens€ 3.400.0003.300 89.000
80Charterschepen€ 10.800.0001.700191.000
SUB-totaal€ 21.000.0005.550362.000

Dagrecreatie in 2017

OmschrijvingBedragenBezoekers
Dagattracties€ 1.200.000 45.000
Evenementen€ 1.300.000121.000
Wandelen en fietsen€ 1.500.000420.000
SUB-totaal€ 4.000.000585.000
TOTALEN nacht- en dagrecreatie€ 25.000.000947.000


Een toerist besteedt gemiddeld € 65,- in Harlingen. Dat is een fors bedrag, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat van de 25 miljoen bijna 10 miljoen euro wordt besteed in de Bruine Zeilvloot.

Bruine Zeilvloot

Wie op vrijdag rond kijkt op de haven, zal niet verbaasd zijn dat de Aldi blij is met alle bestedingen van de opvarenden.
Het belangrijkste deel van de bestedingen gaat natuurlijk naar de schippers voor logies en voedsel. Die schippers kopen op hun beurt weer veel in Harlingen. Kortom het mag gezegd worden: de Bruine Zeilvloot is een economisch belangrijke toeristische trekpleister van Harlingen.

Dagrecreatie

De dagjesmensen die Harlingen bezoeken, besteden gemiddeld slechts een kleine € 7,-. De Big Spenders in deze groep zijn bezoekers van het museum Hannemahuis, de Tegelfabriek, de Willem Barentszwerf, sloepverhuur, rondvaarten en dagtocht charters.
Deze 45.000 bezoekers besteden samen € 1,1 miljoen. Een gemiddelde besteding van bijna € 25,-.
Logisch dat in de Toeristische Visie Harlingen wordt aangedrongen op meer aandacht voor deze dagrecreatie.

Nog meer dan € 25 miljoen?

OPP Westerzeedijk groot
Harlinger strand met zwembad in Willemshaven

Trekpleisters

De toeristische trekpleisters zijn natuurlijk de haven, het historische centrum en de Waddenzee. Voor de verdere ontwikkeling van toerisme in Harlingen zal de Nieuwe Willemshaven een belangrijk element moeten blijven.

Snelle resultaten

De onderzoekers adviseren te gaan voor “quick wins”, zaken die snel gerealiseerd kunnen worden. Samenwerking is daarbij hét sleutelwoord.
En de stad zelf meer neerzetten als toeristisch product. Harlingen heeft duizenden verhalen die verteld worden door stadsgidsen of via een interactieve app.