
Op basis van informatie op deze website bracht D66-raadslid Richtje Allersma woensdag een motie in de raad in stemming over de plannen om de Singelbrug gedeeltelijk af te sluiten. De afsluiting van wegen is een onderwerp dat normaal niet in de gemeenteraad ter sprake komt, maar mevrouw Allersma begreep dat hier toch sprake is van een ingrijpend verkeersbesluit.
Zij vroeg haar mede-raadsleden om gezamenlijk aan het college te vragen om een zogenaamde raadsinformatiebrief over de technische staat van de brug, het verkeersonderzoek en de beleidsmatige afwegingen.
Uiteindelijk kreeg zij alleen steun van de Waddenpartij en hulden de andere raadsleden zich in wazige teksten.
Participatie
Wethouder Hendrik Sijtsma vertelde de raad dat er volop aan participatie met omwonenden en wijkvereniging werd gedaan. Hij meldde niet dat de ambtenaren aan deze participanten alleen maar vertelden dat “het verkeer te zwaar was voor de brug”.
De werkelijke reden voor de afsluiting is dat de maximale aslast van 1,2 ton (1200 kg per as) niet gehandhaafd wordt.
Manipulatie
Maar hoe gaat zoiets? De wethouder vraagt aan de ambtenaren om te onderzoeken wat we met de Singelbrug aan moeten. De ambtenaren proberen een simpele oplossing te zoeken en komen tot afsluiting. Daarvoor moet draagvlak gevonden worden en dus wordt de “participatiekaart” getrokken. Genoeg instemmend geknik van de gesprekspartners leveren evenzovele positieve “vinkjes” in het rapport op. De omwonenden en gebruikers (bestuur wijkvereniging, vertegenwoordigers wooncentrum Harlinga en kerkelijke bestuurders van De Haven) willen natuurlijk niet dat de monumentale brug instort en dus staat de uitslag bij voorbaat vast.
Onbehoorlijk bestuur?
De motie van D66 werd met 3 tegen 12 stemmen verworpen. De raad liet zich met een kluitje in het gras langs de Noordoostersingel sturen. De burgemeester sloot de vergadering met de zin “We zijn benieuwd wat ze (de pers) ervan gaan maken!”