Iemke-Pieter Zeijlemaker was de afgelopen twee jaar namens Wijnne Barends uit Delfzijl, de oudste actieve rederij ter wereld, verantwoordelijk voor de bouw van vier multifunctionele schepen van 5900 ton op Wuhu Shipyard, aan de Yantze rivier in China.
Zeijlemaker was dus de hele Corona-periode telkens maandenlang in China. Hij ondervond alle beperkende maatregelen, zoals wekenlange eenzame quarantaine in hotels, strenge voorschriften en soms onbegrijpelijke logica.
Tijdens zijn werk als Site Manager trad de rivier Yantze ook nog eens buiten haar oevers en overstroomde het hele werfterrein.
- Tekst: Wout Gerstel
- Foto’s: Joachim de Ruijter en Iemke-Pieter Zeijlemaker
Quarantaine
In eerste instantie was het de bedoeling dat Iemke telkens 6 weken in China zou zijn en dan weer 3 weken in Harlingen. Tijdens de Corona-beperkingen werden die termijnen minimaal verdubbeld tot maximaal 6 maanden. Terwijl een vliegticket naar minimaal € 12.000 steeg.
Het was vooral een wonderlijke ervaring om wekenlang opgesloten te zitten in een hotelkamer met drie keer per dag nagenoeg dezelfde maaltijd.
Mannen in beschermende pakken brachten het voedsel tot aan de voordeur en water was de enige drank. Een waterkoker was voorzien om eigen meegebrachte thee te kunnen zetten.
Iemke-Pieter vulde de tijd onder andere met het schilderen van miniatuur poppetjes.
Maar als dan eindelijk de mededeling kwam dat hij naar de werf mocht, werd hij toch nog met een ambulance met sirene terug naar zijn woonruimte in Wuhu gebracht!
Site Manager China
Iemke was ondertussen verantwoordelijk voor het coachen, aannemen en leidinggeven van de teamleden. Ervoor zorgen dat het werfteam hun taken efficiënt, naar tevredenheid en op een veilige manier konden uitvoeren.
Het werfteam bestond uit lokaal ingehuurde (Chinese) professionele casco-, werktuigbouwkundige, afbouw- en schilderinspecteurs, een secretaresse en Nederlandse Wijnne Barends-inspecteurs inclusief de ondersteunende IT-leden, inspecteur en bemanning.
Zeijlemaker was dus eigenlijk de man die alles in de gaten moest houden, de werf vaak moest bijsturen tot een geoliede machine en ook de contracteisen bewaken.
Kwaliteit
Scheepsbouw in China was altijd al een uitdaging. China had jaren
geleden een reputatie over de mindere kwaliteit van afgewerkte
nieuwbouwschepen.
Al is het in China een stuk goedkoper om nieuwbouw
te doen. Volgens de theorieën zouden de extra onderhoudskosten gedurende
het gebruik makkelijk opwegen tegen de lagere bouwprijs.
Iemke
ontdekte tijdens de nieuwbouw van de nieuwste schepen in de vloot van
Wijnne Barends, dat China haar scheepsbouw goed heeft ontwikkeld en dat
er schepen worden gebouwd die aan alle normen en eisen voldoen.
Terug naar Harlingen
Eind september was de klus in China klaar met de oplevering van het vierde schip. Zeijlemaker is weer terug in Harlingen. Niet meer elke drie maanden een retourtje China gevolgd door wekenlange quarantaine. Het was een geweldige ervaring, maar Iemke wil wel eens lekker op de fiets naar zijn werk. En weer eens lekker instructie geven op het Harlinger pontje Jonge Seun, waar hij vrijwilliger is.
U zou Iemke-Pieter Zeijlemaker trouwens ook kunnen kennen als toneelspeler bij het Sinterklaassprookje, het Volkstoneel of toneelgezelschap Contact.
Deze geboren Harlinger speelde al heel wat hoofdrollen in Harlinger producties.
Zeijlemaker is bovendien ook beheerder van het oude filmmateriaal dat Oud-Harlingen probeert te bewaren voor het nageslacht.
Proton Yachting
Toen Iemke begin deze zomer even in Harlingen was, zag hij dat op
Oostpoort de naam van SAB, Staal- en Aluminiumbouw Harlingen, was
veranderd naar Proton Yachting.
Als inspecteur voor de bouw en
veiligheid van schepen voor Lloyd’s Register was hij regelmatig als
controleur bij SAB om delen van casco’s te controleren.
Het werk van eigenaar Erik de Jong viel toen steeds op omdat hij zijn zakenen altijd op orde had.
Het metaalbewerkingsbedrijf begon klein, maar al snel werden de projecten groter en ingewikkelder.
Het
gebouw aan de Edisonstraat werd uitgebreid en vorig jaar zijn de
gebouwen van Scheepswerf Harlingen aan de Industrieweg gekocht.
Inmiddels
is het hoofdgebouw helemaal opgeknapt en heeft de gemeenteraad de weg
vrijgemaakt naar mogelijke nieuwbouwplannen van een 22 meter hoge
scheepsbouwhal op de plek van de kantoren van de voormalige Scheepswerf
Harlingen die nu nog in zeer slechte staat zijn.
Vlak voor zijn
laatste vertrek vanuit Nederland naar China, eind juni, is hij eens gaan
informeren bij Erik hoe het met hem ging als “grootste entrepreneur van
Harlingen”.
Want volgens Iemke is er geen bedrijf in Harlingen dat zo’n grote groei heeft doorgemaakt als dat van Erik.
Managing Director
Toevallig was hij op zoek naar iemand die de groei van Proton Yachting kon begeleiden, dus Zeijlemaker kwam precies op het juiste moment bij hem op de koffie.
Iemke-Pieter: “Zijn enthousiasme voor het vak als scheepsbouwer is erg aanstekelijk en sluit precies aan hoe ik in het vak sta. Teamwork, professionaliteit, efficiëntie en plezier in het werk.
Per 1 oktober ga ik als Managing Director bij Proton Yachting aan de slag. Ik ben super gemotiveerd om Erik te helpen zijn droom als succesvolle jachtenbouwer verder uit te breiden. Ik ben begonnen na mijn afstuderen als scheepsbouwkundig ingenieur bij een motorjachtenbouwer in Waalwijk.
Mijn eerste functie was kwaliteitsmanager en ik heb inmiddels in alle verschillende bedrijfstakken rond de scheepsbouw mogen werken.
Uiteindelijk ben ik na precies 25 jaar weer terug in de sector waar ik begonnen ben. Maar wel met een hoop ervaring en kennis rijker.
Het leuke is dat ik in deze jachtbouwsector weer een hoop oud-collega’s zal ontmoeten.
En ik kan straks weer eens op de fiets naar het werk in plaats van het vliegtuig of een uur in de auto. De laatste keer dat ik de fiets kon pakken was 11 jaar geleden naar Icon Yachts aan de Lange Lijnbaan, buitendijks in Harlingen.