De afgelopen maanden werd een enorme betonfabriek gebouwd op de Harlinger Industriehaven. Tussen Spaansen en de REC verrees een demontabele hal om de komende jaren 75.000 Levvel-blocs van 6.500 kg per stuk te bouwen voor de versterking van de Afsluitdijk.
Ruim 2 jaar lang moeten daar elke dag 100 van die mega-”lego”-blokken worden gemaakt. Na jarenlange planprocedures was het Levvel-bloc het ei van Columbus om de Afsluitdijk toekomstbestendig te maken.
De dijk moet een storm van één maal in de 10.000 jaar kunnen weerstaan. Aannemers Bam en Van Oord wonnen begin dit jaar met het Levvel-bloc de inschrijving voor de totale renovatie van de Afsluitdijk. Het winnende consortium was met € 550 miljoen zelfs 80 miljoen euro onder het plafondbedrag van Rijkswaterstaat.
Werkgelegenheid in Harlingen
Natuurlijk brengt dit werkgelegenheid naar Harlingen, zowel in de haven als bij het transport van de blokken over zee. In de piekperiode zullen ca. 800 mensen op en rond de Afsluitdijk werkzaam zijn.
Als onderdeel van de aanbesteding creëert het Levvel-Consortium duurzame werkgelegenheid met:
• 100 werkplekken voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt (werkzoekenden).
• € 500.000 inkoop van diensten en producten bij sociale werkplaatsen.
• € 10 miljoen inkoop van werk en leveranties bij lokale bedrijven.
Fiets- en wandelpad buitendijks bij de Waddenzee
De nieuwe Afsluitdijk krijgt een andere indeling. De snelweg wordt anders ingedeeld en het fiets- en wandelpad komt buitendijks langs de Waddenzee.
De ruimte bij de middenberm wordt iets versmald en daardoor ontstaat ruimte voor bredere vluchtstroken.
De dijk moest flink verhoogd worden en dat had een verbreding van de voet van de dijk tot gevolg. Het bestaande fietspad verdween daardoor en
moest verplaatst worden naar de zeekant.