Cruiseport Harlingen

Een historisch moment voor de Harlinger haven! Dat was het bezoek van het cruiseschip Star Legend op 21 en 22 augustus 2023 aan onze stad. Twee jaar geleden werd de Star Legend volledig gerenoveerd. Het schip werd niet alleen gemoderniseerd, maar ook met 26 meter verlengd. Dit creëerde de mogelijkheid voor 50 nieuwe suites.

Tekst: Wout Gerstel
Foto’s: Joachim de Ruijter

Nooit eerder meerde een cruiseschip van 159 meter lengte aan in Harlingen. Het kon allemaal precies, dankzij de inzet van sleepboten. De maximale lengte voor aanleggen aan de drijvende steiger is 160 meter. Dat heeft alles te maken met de draaicirkel in de havenmond.

Prestigeproject
Het bezoek van de Star Legend was in zekere zin een prestigeproject. Het was op dat moment in augustus al het achtste zeecruiseschip dat in Harlingen aanmeerde.
Het droeg in het wereldje van de cruise-rederijen bij aan de groeiende bekendheid van de stad als cruisebestemming.
Dat er steeds meer cruises naar Harlingen komen, is voor een zeer groot deel te danken aan de charmante inzet van Janneke Nieuwhof en Käthe Kuperus, die namens de gemeente Harlingen verantwoordelijk zijn voor de cruiseontwikkeling.
Zij bezoeken jaarlijks diverse beurzen en congressen om Harlingen als cruiseport voor rivier- en zeecruises te promoten.

Publiekstrekkers
De aankomst, het verblijf en het vertrek waren echte publiekstrekkers. De Harlingers en de opvarenden van de Star Legend zwaaiden enthousiast naar elkaar.
De ouwe seunen op de Willemshaven bespraken vooral de vraag wat zo’n bezoek “ons” nou oplevert. De optimisten berekenden het op “tonnen”. De meer pessimisten veronderstelden “gien stuver”.
Ik kan u verzekeren dat het er ergens tussenin ligt….

Bestedingen
Wat deze toeristen in de stad besteden wordt geschat op € 50,- per opvarende per dag.
De bijna 300 gasten en 180 bemanningsleden van de Star Legend kochten spullen bij winkels in het stadscentrum, schoven aan in diverse restaurants, huurden motorbootjes bij de Ouwe Seun en fietsen bij de rijwielzaken.
Dus ongeveer € 15.000,-.
Het kadegeld, zeehavengeld, kosten voor beveiliging en dergelijke bedroegen circa € 20.000,-.
Maar ook de sleepboten, het loodswezen en scheepsagent Nesta Shipping konden een factuur naar de rederij sturen.

Foto’s interieur: Dorus Breidenbach

International Ship & Port facility Security
Maar er zijn ook extra kosten, die ongetwijfeld doorberekend zullen worden.
Het Entrepotgebouw en de steiger worden voor zeecruiseschepen getransformeerd tot ISPS- (International Ship & Port facility Security) en douanegebied.

Daarvoor wordt dit havendeel met hekken afgesloten en moeten de opvarenden van het cruiseschip zich identificeren bij douanebeambten in het Entrepotgebouw.

Enthousiast
De toeristen bleken bijzonder enthousiast over de sfeer van Harlingen.
De stadsgidsen namen hen mee op een wandeling door het centrum en vertelden over de rijke historie van onze stad.
Midden in het stadscentrum aanmeren en prachtige plekjes op nog geen kilometer werden als hoogtepunten tijdens deze cruise genoemd. Een paar dagen eerder lag de Star Legend in Hamburg. De grote afstand tot dat stadscentrum contrasteerde met de korte loopafstand in Harlingen.

Multifunctionele steiger
De cruisesteiger, die 2,8 miljoen euro heeft gekost, wordt gelukkig niet uitsluitend voor cruiseschepen gebruikt.
Naast zeecruiseschepen en riviercruiseschepen maken ook wekelijks steeds wisselende schepen van de historische vloot gebruik van de drijvende steiger.

Aantrekkingskracht
Het was deze zomer regelmatig opvallend druk in het stadscentrum van Harlingen. De ontwikkeling van de Willemshaven draagt ongetwijfeld bij aan de aantrekkingskracht van Harlingen als toeristenstad.

Käthe Kuperus en Janneke Nieuwhof – Cruiseport Harlingen
Foto: Jurjen Backer Dirks